Культурна спадщина Сатанова.
3D-loading – розвиток внутрішнього туризму

Містечко Сатанів Хмельницької області знане цілющою мінеральною водою  «Збручанська» та курортом, проте є маловідоме надбаннями матеріальної культурної спадщини місцевого та національного значення як для українського, так і для закордонного туриста. Сьогодні серйозною проблемою є руйнація та занедбаність пам’яток архітектури національного й місцевого значення таких, як міська брама XV-XVIII ст., Сатанівський замок XV-XVIII ст., Свято-Троїцький монастир 1654 р., Синагога XVI ст., Водяний млин XIX ст.  Така ситуація склалася, зокрема через значні руйнування, завдані часом, природними чинниками та людською недбалістю.

Важливість кожного з об’єктів, історична та культурна цінність, а також їх значний потенціал для соціально-економічного розвитку регіону, зокрема через розвиток туризму та мікропідприємництва, підштовхнули команду Центру розвитку ініціатив «ІнСорс» до розробки проєкту «Культурна спадщина Сатанова. 3D-loading», який з квітня по жовтень 2024 року вдалося реалізувати спільно з ГО «Осередок змін» та за підтримки Українського культурного фонду в межах конкурсної програми «Культурна спадщина».

Метою проєкту

Збереження сучасного та відновлення з допомогою доповненої реальності первинного вигляду архітектурної спадщини історичного містечка Сатанів шляхом інтерпретації у цифровий вимір та їх популяризація через якісний медіаконтент. Оцифрування об’єктів культурної спадщини дозволить зберегти архітектурні пам’ятки, їх популяризувати та забезпечити безбар’єрного доступу для всіх громадян та спільнот.

За 5 місяців реалізації проєкту
команді «ІнСорс» за підтримки партнерів вдалося:

Розробити 3D-моделі 5 культурних пам’яток Сатанова, де їхній сучасний вигляд поєднаний із доповненням напівпрозорого каркасу зруйнованих частин

Створити інтерактивну цифрову мапу-вебсайт з 5 архітектурними пам’ятками Сатанова, на якій можна переглянути 3D-моделі цим пам’яток

Відзняти три музичні проморолики таких архітектурних памʼяток Сатанова як Міська брама, Свято-Троїцький монастир та Сатанівський замок;

Надрукувати та розповсюдити 1400 комплектів 3D AR поштівок «Sataniv post cards», завдяки яким є можливість побачити 3D-моделі п’ятьох пам’яток Сатанова у смартфоні

Провести промо кампанії об’єктів культурної спадщини Сатанова у соцмережах та ЗМІ й підсумкову конференцію, де презентували результати проєкту

Роботою над розробкою 3D-моделей, комплектом поштівок та інтерактивною мапою займалася компанія Skeiron.

«Ми дуже задоволені роботою над проєктом. Під час сканування архітектурних об’єктів ми зіткнулися з певними труднощами через технічні особливості деяких локацій та великої кількості зелених насаджень, але все вдалося успішно вирішити. Особливо приємно було доповнювати втрачені частини архітектури, відновлюючи їх у цифровому форматі, щоб потім  відтворити їх на поштівках з доповненою реальністю, які допомагають популяризувати спадщину цього регіону», – розповідає Андрій Гривняк, співзасновник SKEIRON.

Щоб відтворити первинний вигляд культурних пам’яток у 3D-моделях команда Skeiron провела попередньо лазерне та фотограмметричне сканування цих пам’яток.

«Були певні моменти під час експедиції Skeiron, коли місцеві не зовсім розуміли, для чого ми це робимо, а особливо, коли ми запустили дрони для сканування об’єктів. Наша команда, команда Skeiron, команда «Файне місто» пояснювали, що ці пам’ятки архітектурної спадщини не завжди зможуть залишатися такими, як є зараз. Наприклад, через погодні умови чи у найгіршому сценарії – військову атаку, ці архітектурні об’єкти можуть зазнати руйнувань. Ось чому, важливо зберегти, їхній вигляд хоча б в онлайн-форматі», –  зазначила Алла Дахновець.

Ще один кінцевий продукт проєкту – музичні проморолики трьох памʼяток Сатанова, презентувала Марія Пачковська, голова ГО «Медіаспільнота «Файне місто». Як зазначає Марія, їхня команда намагалася, якомога краще передати настрій кожного архітектурного об’єкта, тому залучили музикантів та музиканток Тернопільського музичного коледжу ім. Соломії Крушельницької. Так, кожну пам’ятку у проморолику презентує певний музичний інструмент: Міську браму – духові інструменти, Сатанівський замок – скрипки та віолончель, Свято-Троїцький монастир – бандури.

«Нашим головним завданням було закохати глядача у це місце, викликати бажання відвідати його. Зараз дуже розвивається внутрішній туризм, і ми хочемо, щоб насамперед люди, які будуть бачити це відео, приїхали і побачили Сатанів», – розповіла  Марія Пачковська.

Як зазначила Тетяна Дорошенко, провідна фахівчиня з управління проєктами УКФ, «Цей проєкт важливий для культурних індустрій та внутрішнього туризму, оскільки тепер не тільки офлайн, й онлайн можна «завітати» до пам’яток культурної спадщини Сатанова».

Підсумки проєкту «Культурна спадщина Сатанова. 3D-loading».

Крім цього, команда проєкту «Культурна спадщина Сатанова. 3D-loading» наголошує на тому, що збереження, переосмислення та популяризації культурної спадщини є однією з важливих компонентів посилення соціально-економічного розвитку громад і територій, зокрема через розвиток туризму та мікропідприємництва. Враховуючи це, команда ІнСорс закликає дієві громадські організації, бізнес та місцеве самоврядування використовувати напрацювання даного проєкту та реалізовувати такі ініціативи щодо інших об’єктів культурної спадщини України.

Використання матеріалів сайту лише
за умови посилання на insource.com.ua.
© 2024 ІнСорс